Privacyexperts houden hun hart vast voor YouTube’s nieuwe ‘kid profiles’

| aanbevolen nieuws

YouTube Kids werd recent in een nieuw jasje gestoken. Ouders kunnen vanaf nu een YouTube-profiel aanmaken voor elk van hun kinderen apart. Door het ingeven van de naam en geboortedatum van het kind, worden er leeftijdsspecifieke aanbevelingen gedaan. Daarnaast biedt de service betere controlemechanismes voor ouders om het kijkgedrag van hun kinderen te monitoren.

Privacyexperts zijn geen voorstander van een eigen profiel op zulke jonge leeftijd. Er wordt gevreesd dat Google consumentenprofielen van de kinderen zal opstellen, die het zal aanwenden voor profileringsdoeleinden. Google beantwoordde deze bezorgdheden door te verduidelijken dat ouders enkel gevraagd worden naar de naam en verjaardag van het kind, om dat kind een op maat gemaakte ervaring te bezorgen. Oudere kinderen zullen bv. meer tekst en video’s vinden op hun homepagina. YouTube Kids zou de gegevens dus niet gebruiken met het oog op personalisatie van betaalde advertenties.

In de VS – en weldra ook in de EU – is de verwerking van persoonsgegevens van kinderen onder de 13 jaar enkel toegelaten wanneer er ouderlijke toestemming voorhanden is. Aangezien ouders bij het accepteren van de gebruiksvoorwaarden van de app expliciet moeten toestemmen met gegevensverwerking, zal Google dus op legale wijze gepersonaliseerd kunnen adverteren.

Google’s privacy beleid stelt dat kinderen geen advertenties gebaseerd op specifieke accountinformatie voorgeschoteld zullen krijgen, maar dat er wel automatisch informatie verzameld en opgeslagen wordt over de activiteiten van kinderen op de app (zoekgeschiedenis, kijkgewoontes, soms zelfs spraakopnames), maar ook hun locatiegegevens. Dit betekent dat ze op basis daarvan wel geviseerd kunnen worden. Genoeg stof tot nadenken dus...

Foto: ©YouTube