Pint of Science - Al die invloeden... en hoe eraan te weerstaan - Lezing

| events

Op 15 mei neemt AdLit deel aan het festival Pint of Science in De Afkikker in Gent. Het programma begint om 18u30 en is voorzien te eindigen rond 22u.

Vroeger was alles beter...of toch zeker helemaal anders. Wie of wat heeft er vandaag de dag invloed op ons?

Programma

1# Islam, terreur en maatschappelijke polarisatie

Professor dr. Sami ZEMNI - Universiteit Gent

Is terreur inherent aan de islam? Hoe kan men de uitdaging van religieus gelegitimeerd geweld begrijpen? Hoe kan een geseculariseerde samenleving niet alleen 'betekenis' geven aan dit geweld, maar ook nadenken over het bedenken van een beter beleid tegen dergelijk geweld. Om dit te doen, moeten we de onderliggende oorzaken van geweld aanpakken 'in naam van de islam' en verder gaan dan gepolariseerde debatten die een bedreiging vormen voor ons democratisch openbaar debat.

2# Als je denkt te klein te zijn om invloed te hebben, denk dan eens aan die nacht met die mug in je kamer...

Professor dr. Ann BUYSSE - Universiteit Gent

We bekijken de wondere wereld van de interpersoonlijke beïnvloeding: hoe mensen elkaars gedachten, gevoelens en gedrag beïnvloeden en wat dit betekent voor partners, voor ouders en kinderen, voor collega's, ... Welke invloed hebben wij mensen op elkaar? Hebben sommige mensen meer invloed dan anderen? Zijn sommige mensen meer te beïnvloeden dan anderen? Kan je geen invloed hebben? Kan je meer invloed leren hebben? Waar begint en eindigt invloed? Aan de hand van een aantal wetmatigheden proberen we te begrijpen hoe bijvoorbeeld creatieve ideeën ontstaan en positieve gevoelens, maar ook hoe irritaties en conflicten ontstaan en escaleren.

3# Heb jij een neus voor reclame?

Professor dr. Liselot HUDDERS - Universiteit Gent
Melanie VERSTOCKT - Universiteit Gent
dr. Ini VANWESENBEECK - Universiteit Gent

De laatste jaren zorgden verschillende technologische ontwikkelingen voor grote veranderingen in de reclamewereld. Digitale evoluties zoals artificial intelligence, augmented reality en big data zorgen er voor dat reclame steeds vaker gepersonaliseerd, geautomatiseerd, interactief en geïntegreerd wordt. Dit heeft tot gevolg dat de grens tussen reclame en realiteit vervaagt. Dit alles zorgt er voor dat kinderen en jongeren het moeilijker hebben om reclame te herkennen en het doel ervan te begrijpen. Ze worden als het ware op een onbewuste manier beïnvloed. Daarom is het belangrijk dat kinderen én jongeren een neus voor reclame leren ontwikkelen.