Facebook Watch: Facebook maakt zelf tv!

| aanbevolen nieuws

Met de lancering van Facebook Watch in Amerika heeft Zuckerberg – CEO van Facebook – de achtervolging op YouTube en Netflix ingezet. Ook hij is ervan overtuigd dat de toekomst van tv niet langer bij de traditionele televisiezenders te vinden is.

Watch zal onderdak bieden aan een brede waaier van eigen programma’s. Kookprogramma’s met kinderen en reality-tv bijten alvast de spits af. Aangezien Facebook voor de productie beroep doet op externe partners, zal Watch – net zoals traditionele televisie – niet reclamevrij zijn. De partners zullen hun boterham verdienen aan 55% van de advertentie-inkomsten, de andere 45% zal in de portemonnee van Facebook belanden.

Wetende dat Facebook een plaats is waarop veel jongeren zich begeven, valt wel op dat er momenteel – buiten de Facebook ‘community richtlijnen’ – geen sprake is van bijzondere moderatie voor de inhoud van de shows. Dit is bijvoorbeeld wel het geval op YouTube. Facebook rekent er namelijk op dat gebruikers ongepaste content zullen melden, die zij vervolgens zullen beoordelen. Of dit voldoende is, zal nog moeten blijken.

Tegen de tijd dat Watch ons land bereikt, mag het Vlaamse Mediadecreet zich alvast verwachten aan enkele aanpassingen met de opkomende Europese richtlijn voor Audiovisuele Mediadiensten. Deze zal bijkomende regels bevatten over de bescherming van minderjarigen en gereguleerde moderatie, specifiek voor online videoplatformen. Naast bijvoorbeeld YouTube, zal nu ook Facebook Watch tot deze groep behoren.